Kategorie

Szanowni Państwo

Zaczął się czas, w którym trzeba zaplanować nasze wspólne wydatki na 2017 rok. Powoli przystępujemy do tworzenia przyszłorocznego budżetu.  Jak w ubiegłym roku tak i w tym chcę, by mieszkańcy mieli na ten proces wpływ. By ich najważniejsze potrzeby znalazły odzwierciedlenie w decyzjach Rady Gminy i urzędu. W zeszłym roku na etapie przygotowywania budżetu mieszkańcy zgłosili 180 inicjatyw. Realizacja wszystkich była niemożliwa, ale dzięki współpracy mieszkańców, radnych i urzędników zrealizowaliśmy sporo. Te doświadczenia nie pozostawiają wątpliwości, że warto współpracować z mieszkańcami, że to obowiązek radnych i mój.

Nasz budżet to około 50 mln. zł. Większość tych pieniędzy wydamy na funkcjonowanie szkół, przedszkoli i na pomoc społeczną. Mamy też spore zaległości infrastrukturalne, których nadganianie wiele nas kosztuje. Mimo napiętego budżetu i ograniczonych możliwości, chcę wprowadzić do budżetu inwestycje, na których Państwu najbardziej zależy. Tworząc dokument, który jest podstawą działania samorządu na cały rok, chcę mieć pewność, że znalazły się w nim takie zadania, które dla Państwa są najistotniejsze.

Przygotowaliśmy formularz, który pozwoli Państwu wziąć udział w opracowywaniu budżetu na przyszły rok. Zachęcam, by spotkali się Państwo ze swoimi sąsiadami, porozmawiali, wspólnie zastanowili się, co w Państwa okolicy jest najpilniejsze do zrobienia. Proszę opisać to zadanie w formularzu i dostarczyć do urzędu. Nasi urzędnicy sprawdzą, ile to będzie kosztowało, ustalą, czy gmina ma prawo zająć się takim zadaniem (przepisy prawa obowiązują nas wszystkich), opracują potrzebne dokumenty. Swoje pomysły mogą też zgłaszać organizacje pozarządowe, a nawet firmy. To będzie podstawa do opracowania budżetu, nad którym będę pracował wspólnie z Radą Gminy.

Przygotowany formularz mogą Państwo modyfikować. Nie chcemy tworzyć barier i utrudniać wypełnienia tego dokumentu. Jeśli nie będą Państwo potrafili np. określić kosztów zadania, proszę się nie przejmować – proszę zadzwonić, zapytać lub zdać się na naszych urzędników, którzy po otrzymaniu wniosku oszacują koszty jego realizacji. Wypełniony wniosek trzeba dostarczyć do 30 września br. do Biura Obsługi Mieszkańców w Urzędzie Gminy Wiązowna albo wysłać na adres urzad@wiazowna.pl lub za pośrednictwem systemu ePUAP. Wnioski na zadania, które realizują nasze jednostki organizacyjne można przekazywać bezpośrednio do nich.

W ubiegłym roku obawialiśmy się, że proponując taką współpracę narazimy się na niezadowolenie tych, których propozycje nie będą mogły być zrealizowane. W tym roku podchodzimy do tego znacznie odważniej. Doświadczenie uczy nas bowiem, że nie da się dogodzić wszystkim, ale warto walczyć o to, by zrobić tyle ile się da. Zależy mi na tym, byśmy wspólnie podejmowali decyzje. To jedyna droga do zrównoważonego rozwoju naszej gminy. To dla mnie również narzędzie do sprawnego zarządzania majątkiem, do czego w wyborach upoważnili mnie mieszkańcy.

Z poważaniem
Janusz Budny – Wójt Gminy Wiązowna

Jednocześnie zachęcamy Państwa do udziału w zebraniach sołeckich, na których mieszkańcy będą podejmowali decyzje w sprawie rozdysponowania funduszy sołeckich. Warto spotkać się z sąsiadami i ustalić na co chcą Państwo przekazać pieniądze z funduszu. Być może warto połączyć inicjatywy. Pieniądze z funduszu sołeckiego mogą pomóc w realizacji przedsięwzięć, o które będą Państwo zabiegali we wnioskach do budżetu. Jesteśmy otwarci na wiele możliwych wariantów. Zależy nam na tym, by we współpracy z mieszkańcami gmina mogła realizować najistotniejsze dla nich cele. Przed zebraniem sołeckim warto w urzędzie sprawdzić, czy pomysł, który chcą Państwo zrealizować z funduszu sołeckiego jest prawnie dopuszczalny. Warto też z pomocą urzędników wycenić planowaną inwestycje. Wtedy łatwiej podejmować decyzje już na zebraniu sołeckim.

Na wszystkie pytania dotyczące funduszu sołeckiego odpowie
Justyna Sadkowska – Inspektor
pok. 212
tel. 22 512 58 64, kom. (ws. funduszu sołeckiego) 601 901 509
e-mail: j.sadkowska@wiazowna.pl
[urzednik_online mail=” j.sadkowska@wiazowna.pl„]